ITIL 4 ® Foundation Kurs (inkl. certifiering)

Home » IT Avancerad  »  ITIL 4 ® Foundation Kurs (inkl. certifiering)

Kursinformation

Längd
2 dagar

Pris
16 500 SEK exkl. moms

Nästa kurstillfälle
20 maj, 2025 (+14 kursstarter)

Utbildningsform
Distans med träffar, Öppen utbildning, Onlineutbildning

Språk
Engelska

Utbildningsinstitut

Adding Value Consulting AB
Embassy House, Box 24243
Linnégatan 89C
104 51 Stockholm

Gå med i kursen

ITIL 4® Foundation Kurs & Certifiering

Lär dig hur du effektivt hanterar dina IT-resurser

Kursen är designad för dem som vill få en grundläggande förståelse för ITIL 4®.

ITIL 4 Logo

Denna utbildning täcker hela kursplanen för ITIL 4® och förbereder dig för certifieringen av ITIL 4®. Deltagarna får en djupgående förståelse för de centrala delarna av ITIL 4® service lifecycle, vilket innefattar sambanden mellan livscykelns olika steg, och hur dessa processer bidrar till hanteringen av IT-tjänster.

Vad är ITIL 4?

ITIL 4 är utvecklat för att ge en smidig övergång från ett gammalt arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt i den digitala världen. Det fokuserar på att arbeta agilt och betonar vikten av samarbete.

Fördelar med ITIL 4® Foundation

Genom att delta i ITIL 4®-utbildningen får du de kunskaper och färdigheter som behövs för att förbättra både ditt och din organisations arbete. Programmet expanderar tidigare versioner av ITIL och stödjer befintliga investeringar genom att tillhandahålla en full service digital driftmodell.

Kursöversikt ITIL 4

Kursen erbjuder deltagarna en omfattande introduktion till centrala koncept inom ITIL 4. Genom gruppdiskussioner och praktiska exempel kommer deltagarna att förvärva både teoretisk och praktisk kunskap för att lyckas med certifieringen.

Kursinnehåll

Introduktion till kursen

  • Introduktion till IT Service Management i den moderna världen
  • Introduktion till ITIL 4
  • Detaljer för ITIL 4-examen

Service Management: Nyckelbegrepp

  • Value and Value Co-Creation
  • Value: Service, Products, and Resources
  • Service Relationships
  • Value: Outcomes, Costs, and Risks

De vägledande principerna

  • De sju vägledande principerna
  • Tillämpning av de vägledande principerna

De fyra dimensionerna av Service Management

  • Organisationer och människor
  • Information och teknologi
  • Partner och leverantörer
  • Value Streams och processer
  • Extern faktorer och Pestle-modellen

Service Value System

  • Översikt över Service Value System
  • Översikt över Service Value Chain

Kontinuerlig förbättring

  • Introduktion till kontinuerlig förbättring
  • Kontinuerlig förbättringsmodell
  • Relationen mellan kontinuerlig förbättring och vägledande principer

Översikt över ITIL-praxis

  • Syftet med ITIL-praxis
  • Den kontinuerliga förbättringspraxisen
  • Ändringshanteringspraxis
  • Incidenthanteringspraxis
  • Problemlösningspraxis
  • Service Request Management-praktiken
  • Service Desk-praxis
  • Service Level Management-praktiken

Utbildningsmål

I slutet av kursen kommer du att:

  • Förstå nyckelbegreppen inom ITIL servicehantering
  • Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anpassa ITIL-servicehantering
  • Förstå de fyra dimensionerna av ITIL servicehantering
  • Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem
  • Förstå nyckelbegreppen för kontinuerlig förbättring

Vad ingår i kursen?

Denna intensiva tvådagarskurs inkluderar:

  • Allt kursmaterial
  • Kostnaden för ITIL 4 Foundation-examen (tentamen avläggs online)

ITIL 4® Foundation Examen

  • Examenstid: 1 timme
  • Antal frågor: 40
  • Flervalsfrågor
  • 65% rätt krävs för godkänt
  • Bok är ej tillåten vid provtillfället
  • Efter godkänd examen får du ett ITIL 4 ® Foundation certifikat från Peoplecert.

Målgrupp

  • Leverantörer av IT-tjänster
  • IT-chefer och managers
  • CIOs
  • Service Management konsulter
  • Personer som behöver en grundläggande förståelse för ITIL:s ramverk
  • Personer som behöver förstå hur ITIL® tillämpas för att förbättra IT-tjänster i en organisation

Observera att kurserna kan hållas på svenska eller engelska. Det finns inga svenska prov eller material tillgängliga för denna utbildning och officiella certifiering.

Förkunskaper

Det är önskvärt men inte nödvändigt att ha viss erfarenhet av att arbeta med IT-tjänster. I god tid före kursstart får du kursförberedande material, som vi förväntar oss att du läser innan kursstart.

Certifikat

ITIL Foundation

ITIL Foundation

ITIL Foundation är den första nivån inom ITIL. Det ger grundläggande kunskap om begreppen och termerna som används inom området samt sambanden mellan de olika nivåerna.

Läs mer om ITIL Foundation

Boka din plats och få tillgång till kursen ITIL 4 ® Foundation (inkl certifiering)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *