Kursinformation
Längd
2 dagar
Pris
16 500 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
20 maj, 2025 (+14 kursstarter)
Utbildningsform
Distans med träffar, Öppen utbildning, Onlineutbildning
Språk
Engelska
Utbildningsinstitut

ITIL 4® Foundation Kurs & Certifiering
Lär dig hur du effektivt hanterar dina IT-resurser
Kursen är designad för dem som vill få en grundläggande förståelse för ITIL 4®.
Denna utbildning täcker hela kursplanen för ITIL 4® och förbereder dig för certifieringen av ITIL 4®. Deltagarna får en djupgående förståelse för de centrala delarna av ITIL 4® service lifecycle, vilket innefattar sambanden mellan livscykelns olika steg, och hur dessa processer bidrar till hanteringen av IT-tjänster.
Vad är ITIL 4?
ITIL 4 är utvecklat för att ge en smidig övergång från ett gammalt arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt i den digitala världen. Det fokuserar på att arbeta agilt och betonar vikten av samarbete.
Fördelar med ITIL 4® Foundation
Genom att delta i ITIL 4®-utbildningen får du de kunskaper och färdigheter som behövs för att förbättra både ditt och din organisations arbete. Programmet expanderar tidigare versioner av ITIL och stödjer befintliga investeringar genom att tillhandahålla en full service digital driftmodell.
Kursöversikt ITIL 4
Kursen erbjuder deltagarna en omfattande introduktion till centrala koncept inom ITIL 4. Genom gruppdiskussioner och praktiska exempel kommer deltagarna att förvärva både teoretisk och praktisk kunskap för att lyckas med certifieringen.
Kursinnehåll
Introduktion till kursen
- Introduktion till IT Service Management i den moderna världen
- Introduktion till ITIL 4
- Detaljer för ITIL 4-examen
Service Management: Nyckelbegrepp
- Value and Value Co-Creation
- Value: Service, Products, and Resources
- Service Relationships
- Value: Outcomes, Costs, and Risks
De vägledande principerna
- De sju vägledande principerna
- Tillämpning av de vägledande principerna
De fyra dimensionerna av Service Management
- Organisationer och människor
- Information och teknologi
- Partner och leverantörer
- Value Streams och processer
- Extern faktorer och Pestle-modellen
Service Value System
- Översikt över Service Value System
- Översikt över Service Value Chain
Kontinuerlig förbättring
- Introduktion till kontinuerlig förbättring
- Kontinuerlig förbättringsmodell
- Relationen mellan kontinuerlig förbättring och vägledande principer
Översikt över ITIL-praxis
- Syftet med ITIL-praxis
- Den kontinuerliga förbättringspraxisen
- Ändringshanteringspraxis
- Incidenthanteringspraxis
- Problemlösningspraxis
- Service Request Management-praktiken
- Service Desk-praxis
- Service Level Management-praktiken
Utbildningsmål
I slutet av kursen kommer du att:
- Förstå nyckelbegreppen inom ITIL servicehantering
- Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anpassa ITIL-servicehantering
- Förstå de fyra dimensionerna av ITIL servicehantering
- Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem
- Förstå nyckelbegreppen för kontinuerlig förbättring
Vad ingår i kursen?
Denna intensiva tvådagarskurs inkluderar:
- Allt kursmaterial
- Kostnaden för ITIL 4 Foundation-examen (tentamen avläggs online)
ITIL 4® Foundation Examen
- Examenstid: 1 timme
- Antal frågor: 40
- Flervalsfrågor
- 65% rätt krävs för godkänt
- Bok är ej tillåten vid provtillfället
- Efter godkänd examen får du ett ITIL 4 ® Foundation certifikat från Peoplecert.
Målgrupp
- Leverantörer av IT-tjänster
- IT-chefer och managers
- CIOs
- Service Management konsulter
- Personer som behöver en grundläggande förståelse för ITIL:s ramverk
- Personer som behöver förstå hur ITIL® tillämpas för att förbättra IT-tjänster i en organisation
Observera att kurserna kan hållas på svenska eller engelska. Det finns inga svenska prov eller material tillgängliga för denna utbildning och officiella certifiering.
Förkunskaper
Det är önskvärt men inte nödvändigt att ha viss erfarenhet av att arbeta med IT-tjänster. I god tid före kursstart får du kursförberedande material, som vi förväntar oss att du läser innan kursstart.
Certifikat
ITIL Foundation
ITIL Foundation är den första nivån inom ITIL. Det ger grundläggande kunskap om begreppen och termerna som används inom området samt sambanden mellan de olika nivåerna.
Läs mer om ITIL Foundation